Tehtiin eilen takapihalla damin kanssa pieniä noutoharjoituksia (pentudamilla, jotta olisi mahdollisimman helppoa ja kevyttä).

Leikittiin paljon, oikeastaan koko harjoitus oli leikkiä (ja taas näitä sarjassamme "dami ei ole lelu" ja "ei ikinä vetoleikkejä" -juttuja..). Sainkin nostettua Nipsun aika hyvään vireeseen, oli innostunut, muttei liikaa. Välillä vähän jäi kuikuilemaan naapureita (niiltä saa makkaraa!), mikä vähän häiritsi treeniä sitten, mutta muuten ihan kivasti kuitenkin.

Niki sai ihan vapaasti juosta damin perään heti sen irrottua mun kädestäni (ts. ei siis tarvinnut odottaa paikoillan mitään erillistä noutokäskyä, vaan sai lähteä hakemaan suoraan "jahtausleikistä"). Niki ottikin damin hyvin ja lähti nopeasti palauttamaan, mutta alkoi sitten empiä hiukan ennen minua ja luovutustilannetta --> Niki pudottaa damin helposti maahan, kuten aiemmissakin treeneissä on tullut todettua, mihin oli siis nyt sitten tarkoitus puuttua.

Nyt sain sitten suht onnistuneesti Nikin luovuttamaan damin minulle käteen, vaikka vieläkin palautuksen onnistuminen taisi pääasiassa johtua siitä, että minä ehdin nappamaan damin ennenkö Nipsu pudotti sen. Tämän jälkeen päätin ottaa riskin, ja tehdä ihan kunnon pitoharjoituksia. Yleensä Niki ei näistä tykkää ja paineistuu vaan aivan liikaa. Nyt kuitenkin Niki otti damin suuhunsa nätisti "ota"-käskyllä ja jopa piti sitä suht hyvin! Ote sinällään oli kyllä vähän turhan löysä, mutta selkesti tätä pikkudamia on kuitenkin paaaaljon helpompi ja mukavampi pitää suussa kuin isompia. Ongelmana on vielä kyllä se, että Niki tulkitsee minun lähestyvät käteni automaattiseksi irroitus-pyynnöksi, joten harjoiteltiin sitten vielä sitä, että dami on Nikillä ja samalla minäkin pidän siitä kiinni.

Kaiken kaikkiaan sujui oikein mukavasti, edettiin hommassa sen verran kuin olin suunnitellutkin :)